Motala Biologiska förening

Upplevelser och gemenskap i naturen

Program Hösten 2021

Nyhet!
Vi har ett erbjudande till dig som inte är medlem i föreningen.
Du får möjlighet att utan kostnad vara med på våra aktiviteter under hösten 2021.
Vi har ett varierat program med bland annat utflykter, vandringar och månadsträffar med föreläsningar.
Hoppas det finns något som passar dig och dina intressen!
Här nedan lägger vi ut höstens program, det kommer att fyllas på månad för månad.
På facebook lägger vi också ut våra evenemang.
Vill du veta mer får du gärna kontakta oss info@motalabiologiskaforening.se
Välkommen!

November-December

Onsdag 10/11 Månadsträff - Naturfoto

Månadsträff där vi får besök av Daniel Johansson som kommer att visa sina fina bilder på framförallt fåglar. Föreningslokalen kl 19.00 - Välkomna!

Måndag 15/11
Vandring för daglediga i Fågelmossens naturreservat

Vandring för daglediga måndagen15 november,
ca 4 km, i "Motalas närmaste vildmark" Fågelmossens naturreservat" med mycket mossor och lavar och storskogens djur och fåglar.
OBS! Efteråt tänder vi en brasa vid lägerplatsen och grillar korv.
Samling kl. 13.00 vid MBF-lokalen, Drottninggatan 57, Motala.
Anmälan till Christer Johansson telefon eller SMS 0703-294620.

Ledare: Christer Johansson och Magnus Thelander

Lör 20 - sön 21/11
Kommunrally

Tävling mellan fågelintresserade om att se och rapportera flest fågelarter i länets kommuner under en helg:
fr.o.m lör 20 november kl. 00.00 t.o.m sön 21 november kl. 23.59.

Observationerna ska rapporteras på Artportalen och man måste vara anmäld till tävlingen för att den inlagda obsen ska räknas i tävlingen.

Vill du vara med och tävla?
För frågor och mer information om hur du anmäler dig, kontakta Christer Johansson, Motala biologiska förening,
tel. 0703-294620.

På lördagsmorgonen, den 20/11 åker Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 och spanar lite vid södra Boren. Om du vill följa med så ses vi vid lokalen kl 08:00 så åker vi tillsammans. Ta gärna med fika.

Onsdag 15/12 Månadsträff - Reseskildring från Peru

Månadsträff med adventsfika och våra medlemmar Jane Palmborg och Magnus Thelander visar bilder och berättar om sin resa från Peru. Föreningslokalen kl 19.00 - Välkomna!

TIDIGARE PROGRAMPUNKTER UNDER 2021

Lördag 16/1

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 16:e januari genomförs de internationella midvinterinventeringarna av sjöfåglar. Inventeringarna omfattar Motala ström och Motalaviken. Samling vid Gästistorget kl 09.00.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledaren: Gunnar Myrhede, 076-8362439.

Söndag 24/1, kl 09:00,
Burnäset

Vandring vid Burnäset, Salstern. Vi följer Salsterns strand i lätt kuperad terräng. Vandringen tar ca 2,5 tim inklusive fikastopp. Vi åker i egna bilar. Ni som åker direkt sväng vid skylten ”Burnäset” åk rakt fram tills ni kommer fram till en grusplan på höger sida där parkerar vi. Ni som inte hittar samlas vid Karlslunds skola, Västra Lund 08:45.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledarna: Magnus Thelander 070 565 38 72 eller Jane Palmborg 076 141 12 80.

Fredag 29/1 - måndag 1/2 Vinterfåglar inpå knuten

Räkna fåglar vid ditt fågelbord. Var med i SOF Birdlifes årliga inventering av våra
övervintrande fåglar. Läs mer på birdlife.se hur du rapporterar dina arter

Februari 2021

Söndag 28/2
Spaning efter Strömstare!

Vi åker till Ringarhultsån, som ligger några mil norr om Motala, där spanar vi efter Strömstare. Ån har ett stridigt vatten och rinner genom härlig natur. Vi kan gå både nedströms och uppströms för att hitta Strömstaren.
Finns intresse kan man sedan åka vidare till Bondeby och titta efter rovfåglar. Där på läktaren kan fika intas!
Vi samlas på parkeringen vid Karlslunds skola. Kl 09.30.
P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och vi åker i egna bilar och föranmälan ska därför göras till ledare: Tommy Martinsson, 072-2366374.

Vargspårning

Vi gör en utflykt till vårt närmsta vargrevir och tittar på spår från varg och andra däggdjur. Vi åker i egna bilar.

Allt sker enligt coronaregler. Utflykten äger rum när det finns spårsnö i reviret.
Obs! Begränsat antal deltagare.
Varma kläder och matsäck. Vi kommer att gå en del.
Jag meddelar några dagar innan när det är förutsättningar för spårningen.

Anmälan till Christer Johansson, 0703-294620.

Mars  2021

Lördag 20/3
Uggleutflykt till Fågelmossen

Traditionsenlig uggleutflykt till vår favoritplats för ugglelyssning. Vi hoppas på att få höra sparvuggla, kattuggla och pärluggla. Ta gärna med varma kläder och fika. Vi gör en kortare vandring, tänder en brasa och möjlighet till grillning finns. Samling vid fågelmossen kl 18.00. Max 16 deltagare i 2 grupper. Anmälan till: Roger Larsson, tel 0706-525519 eller Gunnar Myrhede 076-8362439

Söndag 28/3
Vårutflykt till Tåkern

Vi tittar på vårens ankomst i Svälinge vid Tåkern.
Tittar på sjöfåglar, rovfåglar m.m. Har tranorna kommit? Har grodspelen kommit igång? Får vi se några vårfjärilar? Vilka vårblommor blommar?

Vi  följer corona-bestämmelser och åker i egna bilar. Max 8 deltagare inkl ledare.
Avfärd  från MBF-lokalen, Drottninggatan 57,  kl.10.00 (Obs! Sommartid!)

Anmälan till: Christer Johangnus Thelander.

Tisdag 30/3
Arbetskväll - Bondebacka

Nu när våren äntligen nalkas är det dags för vårstädning i örtagården. Vi behöver bl.a. kratta löv, klippa ner örter och perenner, samt sätta ut namnskyltar. Örtagården tisdag 30/3, kl 17:00. Medtag gärna fika och om ni har, gärna en sekatör. Ansvarig; Monica Karlsson 0708-529893 - Välkomna!

Onsdag 31/3
Vårvandring i Knäppaviken

Kvällsvandring i Knäppaviken där vi spanar och lyssnar efter vårtecken. Är taltrasten på plats? Några vårblommor? Gärna varma kläder och lite fika. Samling vid Parkeringen vid Sjöbo kl 18.00. Max 16 deltagare i två grupper. Ledare Magnus Thelander och Gunnar Myrhede. Anmälan till: Gunnar Myrhede 076-8362439

April 2021

Onsdag 7/4
Vandring Råssnäsudden - Mariebergsudden

Vi vandrar runt Råssnäsudden och Mariebergsudden i lugn takt och tittar efter vårtecken. Längd ca 6 km.
Vi fikar på lämplig plats.
Samling kl 18.00 vid boulebanan på Råssnäsudden.
Max 8 deltagare. Anmälan till Monica Karlsson, 0708-529803.

Onsdag 21/4
Kvällsutflykt vid Ekebyborna g:a prästgård

Vandring vid Borens strand från Ekebyborna till Fossala udde t.o.r.
Medtag gärna fika.
Vi samlas kl 18.00 vid Ekebyborna. Max 8 deltagare.
Anmälan genom sms eller telefon till: Magnus Thelander (saknar facebook) 070-656 38 72 / 0141-233 239

Tisdag 27/4
Cykelutflykt till Kärsbyån och Djurkälla

För daglediga. Kan vi se lekande harr? Fält med vitsippor? Vidare till Djurkälla.
Vilka vårdagfjärilar får vi se: nässelfjäril, sorgmantel, påfågelsöga? Kan vi se och höra de första lövsångarna m.m.?
En lättare vandring på ca 2 km i vacker natur i Djurkälla.
Så klart har vi cykelhjälm på och matsäck!
Vi cyklar i lugnt tempo på cykelvägar och mindre vägar.och allt i enlighet med coronabestämmelserna.
Max 8 deltagare inkl ledare. Samling utanför MBF-lokalen, Drottninggatan 57, kl. 13.30.
Obligatorisk föranmälan  till Christer Johansson, tel 0703-294620.
VÄLKOMNA!

Maj 2021

17-23/5 Bioblitz Mariebergsudden

I år uppmärksammar vi tillsammans med naturskyddsföreningen den biologiska mångfaldens dag genom att lägga en bioblitz en hel vecka på Mariebergsudden. Bioblitz är en intensiv biologisk inventering av ett specifikt område.
Under den här veckan kan alla som vill rapportera fåglar, växter, insekter, spindlar, lavar och mossor eller andra organismer på Mariebergsudden.

Bioblitzen pågår mellan den 17-23 maj. Du rapporterar själv in dina fynd i artportalen. Då är det viktigt att du under rubriken väljer Projekt ”bioblitz  Mariebergsudden”. Om du inte redan har det så måste du först skapa ett konto på artportalen Kom igång - Artportalen. Det kan alla som vill göra. Inga förkunskaper krävs. Du kan åka ut när du vill och hur ofta du vill under denna vecka. Ta med fika och sätt dig ner och njut en stund. Kanske kommer det en märklig skalbagge krypande eller också hör du en bofink sjunga. Rapportera alla arter du ser och känner igen. Fota gärna sådant du är osäker på.

Hör gärna av dig till Rolf Wedding, 070-2156740, om du har frågor hur du ska göra när du rapporterar eller om du behöver hjälp med artbestämningen. Se vidare i naturskyddsföreningens program; Program – Motala (naturskyddsforeningen.se)

Onsdag 19/5
Cykelutflykt till Karshults naturreservat, Motala

Cykelutflykt  för daglediga till Motalas nya naturreservat i Karshult.
Naturligtvis håller vi på aktuella coronaregler vilket betyder att aktiviteten ev kan bli inställd.

Vandring på 2-3 km i reservatet. Obligatoriskt med hjälm. Ta gärna med matsäck! Vi cyklar och vandrar i lugn takt.

Samling utanför MBF-lokalen, Drottninggatan 57 kl. 14.00.
OBS! Föranmälan till Christer Johansson tel 0703-294620  eller SMS.

Torsdag 20/5
Vårfåglar vid Illersjö

Vi besöker fågeltornet vid Illersjö våtmark! Vi träffas vid Illersjö gård, kl. 18.00, där också parkering sker.
Tag gärna med fika!
Ledare Tommy Martinsson och Monica Karlsson.
Anmälan till Tommy, 072 236 63 74. (ingen anmälan via Facebook). Coronarestrektioner enligt gällande regelverk!

Tisdag 25/5
Cykelutflykt - Birgittas udde

Samling kl 18:00 vid bensinmacken vid Charlottenborg (vägkorsningen Strandv.-Lustigkullev). Cykelutflykt via Vedemö och ut till Birgittas udde och Ulvåsa. Vi cyklar i lugnt tempo ca 15-20 km. Beräknas komma tillbaka kl. 20-21. Medtag gärna eget fika. Max deltagare enl. gällande coronaregler. Föranmälan till Ledaren: Magnus Thelander (har inte Facebook), 070 565 38 72 / 0141 233 239.

Våren 2021 - Fåglar i Motalabukten

För många sjöbundna fåglar utgör Vättern en sträckled under flyttning mot nordliga häckplatser. Flera kommer då in i Motalabukten och beroende av väder och vind flyger de in över land eller lägger sig och rastar. Antalet, såväl arter som individer, varierar från en dag till en annan och går inte att förutse. På Artportalen.se kan du se vad som setts tidigare år (lokalen är Råssnäsudden).

Under perioden mitten av april till mitten av maj kommer Tommy Eriksson att så ofta som möjligt bevaka det här sträcket från någon plats i inre delen av bukten. Om du vill är du välkommen att ansluta.

Det hela är en morgonaktivitet som börjar vid soluppgången och sträcker sig några timmar framåt. Ibland kan det bli långa avstånd så det är bra om du har en tubkikare. Handkikare är ett måste! Vi får inte vara fler än 8 personer och du måste på egen hand ta dig till/från för dagen vald observationsplats. Och du väljer själv när du vill komma och hur länge du blir kvar. Tänk också på att det kan bli kallt under morgontimmarna innan solen hunnit värma upp.

Det hela är väderberoende så det är omöjligt att ha någon längre framförhållning i planeringen. För att veta var och när Tommy är ute så ringer du och anmäler dig på telefon 070 – 631 89 90.

Juni 2021

Lördag 5/6
Vandring på Skönnarboleden

Avfärd från MBF-lokalen, Drottninggatan 57, kl 09.00.

Cirka 10 km vandring på Skönnarboleden, norr om Tjällmo, med några branta partier.
Mycket fina rastplatser och vacker natur.
Medtag matsäck och vandra i lämpliga skodon. Vi vandrar i lugn takt.

Obligatorisk föranmälan till Christer Johansson, 0703-294620,  via telefon eller SMS.
Deltagande i enlighet med aktuella coronabestämmelser.

OBS! vi åker i egna bilar.

Lördag 12/6
Nattsångare vid Tåkern

Efter fjolårets inställda utflykt gör vi i år om denna omtyckta ”klassiker” till Tåkern. Vi tänkte i år börja vid plattformen och spångarna vid Svanshals äng och sedan fortsätta till Väversunda med fler platser för att lyssna efter nattsjungande fåglar. Turen förläggs utifrån aktuella observationer mm. Ta gärna med fika. Vi räknar med att vara tillbaka omkring kl 01.00 i Motala. Samling vid Svanshals kyrka kl 21.30. Ledare: Roger Larsson, 070-652 55 19.

Tisdag 15/6
”Knäppavikens fåglar och orkideer”

Vi gör en försommarvandring runt Motalas fina naturreservat, Sjöbo Knäppan. Kanske får vi se bäver, höra rosenfinken, näktergalen, se flugblomster och ängsnycklar?
Samling vid P-platsen, Sjöbotorpet, kl 18.30. Medtag gärna fika. Ledare Christer Johansson och Magnus Thelander.
Vi håller gällande restriktioner för Covid.
Obligatorisk föranmälan till Christer Johansson, 0703-294620.

Juli 2021

Fredag 2/7
Växter och djur kring den gamla gruvmiljön i Meltorp

Vi åker upp till Meltorp i Tybbletrakten och tittar på den speciella, kalkpåverkade, floran i området tillsammans med SNF Finspång. Här finns till exempel brudsporre, grönkulla, bastardsvärmare…… Medtag gärna fika.
Anmälan till Gunnar Myrhede, telefon 076-8362439 senast 1 juli. Vi samlas vid parkeringen vid Tjällmo kyrka 09:30
och åker därifrån i samlad trupp till Meltorp.

Augusti 2021

Onsdag 11/8
Månadsträff vid Bondebacka örtagård

Välkommen till visning av föreningens nyrestaurerade örtagård vid Bondebackas gamla hembygdsgård.

MBF har sedan några år tillbaka jobbat med att restaurera denna. Monica Karlsson kommer att berätta om vad som har gjorts och vilka planer som finns framöver.

Föreningen bjuder sedan på grillad korv kaffe/te. Det finns bänkar att sitta på i trädgården, men tag gärna med en egen stol om du vill sitta bekvämt - Välkomna!

Bondebacka, örtagård kl 19.00.

Onsdag 15/9

Månadsträff - Invasiva arter

Höstens första månadsträff inleds med ett mycket intressant och aktuell ämne, då Motala kommuns kommunekolog Hilda Lindkvist kommer och berättar om invasiva arter och kommunens arbete med detta. Föreningslokalen kl 19.00 - välkomna!

Söndag 19/9 Svamputflykt

Svampkonsulent Gunilla Ångström-Balla leder en utflykt,
där vi lär oss vilka svampar man kan ta med sig i svampkorgen. Tid ca 2-3 tim. Samarrangemang med SNF Motala. Ta gärna med fika.

Samling vid föreningslokalen kl 09.00 för färd till en närliggande svampskog. Tel 070-678 77 26 till Gunilla.

Oktober

Lördag 9/10

Fågelholksrensning i
Sjöbo-Knäppan

Vem har bott i holken? Spännande och intressant.
Kom och hjälp till!
Ta med fika och gärna nåt att grilla!
Kl. 09-15, samling vid Sjöbotorpet.

Kontaktperson, Magnus Thelander, 070-565 38 72.

Fredag 15/10 - Dagledigutflykt
Rovfågelspaning vid Kisatippen samt besök vid Illersjö våtmark

Samling vid föreningslokalen, kl 11.00 eller Kisatippen, kl 11.15.
(se Naturkartan Motala kommun, "Utsiktsplats vid Mygghult").
OBS vi arrangerar ingen samåkning.

Ledare: Christer Johansson, 0703-29 46 20 och Magnus Thelander.

Söndag 17/10
Vandring – Utnäset vid Tiveden

Vi gör en vacker vandring längs Vätterns västra strand vid naturreservatet Utnäset.

Denna plats erbjuder fin utsikt över Vättern, gammelskog och mysiga vikar. Vi parkerar vid Igelbäckens masugn och kommer sedan att göra en medelsvår vandring på 5-6 km. Vi stannar till vid någon fin grillplats och den som vill kan därför ta med något att grilla.

Samling vid föreningslokalen kl 09.00. Det tar ca 45 min att åka och vi räknar med att vara tillbaka senast kl 15.00. Ledare; Roger Larsson, tel 070-652 5519. Meddela gärna om du vill följa med via telefon eller sms.

Tisdag 19/10
Månadsträff - tema fågelmatning

Temat för kvällen är fågelmatning, vilket blivit mycket populärt de senaste åren.
Janne Wester från Slåttergubbens ekologiska fågelmat kommer på besök.
Han ger tips och råd om ekologisk fågelmatning och tex vilken fågelmat olika arter föredrar .

Välkomna! Föreningslokalen kl 19.00. OBS att detta är en tisdag eftersom vi brukar ha månadsträffarna på onsdagar.

Söndag 31/10
Vandring vid Norra Freberga

Utflykt med geologisk inriktning i området kring Lilla Hals. Sandsten, konglomerat, sanddyner och rester av tidigare stenbrytning kan vi möjligen få se.

Ta gärna med rejäl matsäck och kikare man vet aldrig vad som kan dyka upp. Vandringen är åtminstone 6 km. Räkna med att vi är ute 3-4 timmar.

Samling vid föreningslokalen kl 9.00 för gemensam färd till Norra Freberga.
Ledare: Elke och Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.

Karta